Bruker du makten i tastaturet ditt?

1280px-Fountain_pen_writing_(literacy).jpg

Ord er makt, men hvilke ord skal du bruke? Og hvilken frekvens skal du sende på?

Pennen er mektigere enn sverdet, sies det. Den britiske forfatteren Edward Bulwer-Lytton levde tidlig på 1800-tallet, lenge før tastaturet kom, men sverdet hadde kanskje sin storhetstid da? Bulwer-Lytton var forfatter og politiker, og levde av ordene sine. Han var opphavsmann til utrykket "The pen is mightier than the sword».

2018 er definitivt «pennens» tid, i form av at ord er viktige. Vi utsettes for flere ord enn noen gang, enten det er fra blogger, aviser, bøker eller innlegg i sosiale medier. Og ord er mektige, så mektige at «verdens mektigste mann» kaller nyheter han ikke liker for «Fake News». Selv slenger han ut tirader med ord på Twitter. Motstanderne veksler mellom å le seg skakke og å vri seg i smerte, når eder og galle, med minimalt faktainnhold, spres globalt på sekunder. Tilhengerne blir færre, enkelte har resignert og noen få lar seg blende og imponere.

Jo, pennen er fortsatt mektig.

Samtidig blir konkurransen om å nå fram med akkurat dine ord, stadig større og hardere. Ordjungelen er tett, og kanskje sverdet hadde vært et bedre våpen? Det gjelder å velge dine ord med omhu. Velge de ordene som når den frekvensen dine lyttere bruker. Alt for mange av oss sender budskapene ut på frekvenser vi selv lytter til. Vi glemmer å tenke på at lytternes ører og øyne ofte er innstilt på en helt annen. Skal pennen (tastaturet) ha makt, må mottakeren din treffes av budskapet.

Dette gjelder enten du skal skrive en jobbsøknad, promotere din virksomhets varer og tjenester, eller fortelle svigermor at kjøleskapet kommuniserer med smarttelefonen din. Du må velge ord som din mottaker forstår, og kan kjenne seg igjen i. De fagbegrepene du vanligvis bruker må byttes ut, oversettes om du vil, til et språk din mottaker forstår. Er du ingeniør med lang erfaring med «piping i petroleum» og skal søke jobb i en liten kommune, bør du trolig skrive at du har kompetanse som er aktuell for kloakkrør. Skal du selge teknologiske nyvinninger til en daglig leder, eller økonom, bør du fortelle hva de oppnår med innkjøpet, framfor å fokusere på nyvinningens fantastiske egenskaper. Sistnevnte kommer oftest i merkelige firebokstavsforkortelser, og bruker du disse oppnår du trolig bare å få mottakeren til å føles seg dum. Ikke nettopp det du ønsker å utsette en kunde for.

Velg enkle, vanlige ord og skriv korte setninger. Og når du har skrevet ferdig, leser du gjennom og kutter. Vi kan alltid gjøre teksten kortere og mer konsis.

Å skrive en god tekst er som å lage saus. Du starter med mye og koker det inn til du sitter igjen kun med det beste.